Publicerad 19 oktober 2023

Frågor och svar om veckovila och dygnsvila

Här hittar du svar på frågor om veckovila och dygnsvila och hur du som arbetsgivare kan förlägga de olika vilorna.

Veckovila regleras i arbetstidslagen (ATL) och i vanliga fall ska varje arbetstagare ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje period om 7 dagar, så kallad veckovila. Men arbetsgivaren kan tillfälligt göra avvikelse från detta, om det finns särskilda förhållanden som arbetsgivaren inte har kunnat förutse. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. Bestämmelsen finns i 14 § ATL.

  • Ska arbetsgivaren förlägga 36 timmars veckovila där även dygnsvila innefattas eller 36 timmars veckovila + 11 timmars dygnsvila? (Uppdaterad: 21 september 2023)

    EU-domstolen slog nyligen fast att veckovila och dygnsvila är två fristående rättigheter och att en nationell veckovila som överstiger 24 timmar inte förtar arbetstagaren rätt till dygnsvila. Centrala parter utreder nu vad domen innebär för kommun och regionsektorn som tillämpar 36 timmars veckovila enligt Arbetstidslagen samt om domen föranleder att det exempelvis behöver göras ändringar i Allmänna Bestämmelser. Om så är fallet kommer det att hanteras i samband med förhandlingarna 2024.

    Tills dess kan en veckovila på 36 timmar där även dygnsvilan innefattas förläggas. (Läkarförbundet har i nuläget inte ställt sig bakom tolkningen.)

    Det finns vissa arbetsgivare som redan har implementerat 47 timmar i schemat, antingen sedan tidigare eller på grund av de nya reglerna om dygnsvila. Arbetsgivarna avgör om de vill fortsätta med sådan förläggning. Detta ska alltså inte uppfattas som en rekommendation om att avstå från att förlägga 47 timmars vila.

Läs vidare

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef * (obligatorisk)
Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef


Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.