- Startsida
- SKR
- Tjänster
- 6 strategier
- Matcha kapacitet och efterfrågan
4. Matcha kapacitet och efterfrågan
Det är fullt möjligt att matcha kapacitet och efterfrågan. Här beskrivs ett antal strategier och koncept för att möta patienter på nya sätt och använda resurser och kompetenser flexibelt.
Röster från patienter
Gör många besök inom vården. Smärtkliniken och ortopedmottagningen arbetade i ett team vid ett av mina besök. Första gången jag upplevt ett samarbete mellan ortopedläkare + smärtläkare samt mig som patient. En stor eloge för detta under!
Källa: Nationell Patientenkät 2016.
Exempel från verksamheter
Digital ortopedkonsult
Under pandemins första fas 2020 inledde hälsocentralen i Borgholm och ortopedmottagningen i Oskarshamn ett nytt sätt att samarbeta, via en digital direktlänk. När primärvårdsläkaren bedömer att en patient är i behov av ortopedisk bedömning, kontaktar läkaren och patienten en erfaren ortoped via videolänk, direkt under besöket. Läkaren i Oskarshamn finns tillgänglig dagtid vardagar, och ingen tidsbokning krävs. Därmed behöver patienten inte få remiss till ortopeden och slipper vänta på ytterligare ett besök.
Under perioden april 2020 till april 2021 genomfördes drygt 400 konsultationer. Mellan 75 och 80 procent av problemen kunde lösas direkt och endast i cirka 25 procent av fallen behövdes en remiss. Dessutom lär sig läkarna av varandra och de remisser som ändå skickas in håller en högre kvalitet.
Ortopedkliniken i Oskarshamn tilldelades GötaPriset 2021 för pilotprojektet Digital ortopedkonsult.
Vårdplanering på distans mellan kommun och region
Utskrivningsklara patienter på sjukhuset vårdplaneras digitalt med läkare, sjukhusets ansvariga sjuksköterska, kommunrepresentanter, anhöriga och patient. Även inom skola och socialtjänst är det vanligt med digitala möten för planering, konsultation och ibland för att ge insatser.
Nya arbetssätt som utformats tillsammans med patienter
På vårdcentralen Skiftinge i Eskilstuna minskade väntetiden för hjälp till psykisk hälsa från över två månader till att patienten fick komma samma vecka eller senast veckan efter. Detta blev möjligt genom nya arbetssätt, som utvecklades tillsammans av patienter och personal.
För patienterna var behovet att snabbt få tid för ett första samtal och sedan påbörja behandling inom några veckor. Vårdcentralen såg då till att alla behandlare (psykolog, beteendevetare med flera) hade en förmiddag i veckan då tider kunde bokas direkt av patienter utan att de först hade träffat en läkare.