- Startsida
- SKR
- Tjänster
- 6 strategier
- Ändra systemet
5. Ändra systemet
Det kan ibland vara nödvändigt att ändra systemet och det kan göras på olika nivåer i en organisation. Här beskrivs strategier och koncept för systemförändringar på mikronivån men även förändringar på fler nivåer.
Röster från patienter
”Ingen samordning mellan kliniker o personal. Kronisk sjuk behöver en samordnare som är ansvarig för patient (onkologi). Anhörig får ta allt ansvar då patient skicka mellan olika kliniker/avdelningar. Anhörig, ej medicinsk utbildad, får ta hand om och ansvar för patients medicinering.”
Källa: Nationell Patientenkät 2016.
”Mycket dålig samordning. Ingen läkare som har huvudansvaret. Stressad personal i underbemannade enheter med för lite utrustning. Läkare har ingen tid att ta del av relevant forskning. Inte patientsäkert alls.”
Källa: Nationell Patientenkät 2023
Exempel från verksamheter
Effektivare flöden
Många regioner och sjukhus har efter att ha granskat olika flöden gjort förändringar i arbetssätten. Ett exempel från en akutmottagning är att servicevärdar sköter de arbetsuppgifter som inte kräver vårdutbildning. Ett annat exempel är att okomplicerade aktiviteter i patientflödet utförs av annan yrkeskategori än läkare. Exempelvis kan en undersköterska utföra gipsning eller ta bort stygn, så att läkare och sjuksköterskor kan ägna sig åt de mer komplicerade fallen.
Tid för operation vid första besöket
På Ortopedkliniken i Oskarshamn erbjuds patienten välja en tid för operation vid det första besöket om beslut om operation tagits. Patienten fikar under väntan på provsvar och går hem med operationstid i handen.
Förändra processer
Införandet av vårdförlopp i Sverige syftar till att göra vården mer jämlik men också öka tillgängligheten. Vårdförloppen infördes först inom cancervården och finns nu även för flera andra diagnoser och tillstånd. Våren 2019 invigdes Bröstcentrum vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Sedan dess har väntetiden från diagnosbesked till operation för patienter med bröstcancer minskat kraftigt. Några av åtgärderna:
- Digitala vårdmöten gör att patienten kan träffa kirurg, onkolog och plastikkirurg vid samma besök.
- Egna operationssjuksköterskor och operationssalar, istället för att tidigare behövt anpassa sig till där det funnits lediga operationssalar.
- Förbättrad logistik kring operation.
- En organisatorisk enhet med en föreståndare, styrgrupp, arbetsgrupp och flera undergrupper som kontinuerligt arbetar med uppföljning och gemensamma projekt.
Vård på distans i Västerbotten
I de norra delarna av Sverige har de stora avstånden drivit på en tidig utveckling av digitala kommunikationsvägar i vården, både för att öka tillgängligheten och göra patienten mer delaktig. I Västerbotten invigdes ett första virtuellt hälsorum i samhället Slussfors, som ligger mellan Storuman och Tärnaby. I det obemannade hälsorummet kan invånarna mäta blodtryck, glukos, hemoglobin, vikt och INR-värde. Värdena blir direkt åtkomliga via patientens journal. Via ett videokonferenssystem möjliggörs möten med olika professioner från både sjukhus och hälsocentraler. Det finns också utrustning som kan användas vid bedömningen, exempelvis kamera för hud och svalg. De digitala möjligheterna används också för exempelvis tolkstöd och inom psykiatrin, barn- och ungdomsrehab och vårdplanering.