Användarcentrering i skolan – förändra och skapa nytta utifrån verkliga behov
Vill du skapa största möjliga nytta för elever och lärare och dessutom undvika dyra felsatsningar? Då är användarcentrering – även kallat tjänstedesign – något för dig. Här får du tips och stöd för att komma igång.
Användarcentrering, eller tjänstedesign, handlar om att på djupet lära känna och involvera användaren för att lösa problem och utmaningar. Det kan ta lite längre tid men blir både bättre och mer kostnadseffektivt på lång sikt. Det gäller inte minst digitaliseringen i skolan. Dessutom får skolans huvudmän ny kompetens och ökad kapacitet att driva framgångsrika och hållbara utvecklingsarbeten i den egna organisationen.
Användarcentrering i skolan kan användas i stort och smått, till exempel utveckla lärarnas feedback till eleverna, förbättra information om skolvalet till gymnasiet eller ta fram ett digitalt stöd för att köpa in läromedel. Ibland har problemet en digital koppling, ibland inte. Och ibland blir lösningen digital, ibland inte. Det är användarnas förutsättningar och verkliga behov som styr.
Målgrupper i skolan kan vara barn, elever, vårdnadshavare eller medarbetare i skolan. Ibland kan man också behöva involvera andra delar av samhället.
Vi har ändrat vårt mindset! Varför har vi inte jobbat så här tidigare? Äntligen tar vi fram rätt grejer på rätt sätt.
Cecilia Sommerfeld, Maria Jonsson & Peter Olofsson, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Användarcentrerad skolutveckling i sex steg
Det här webbaserade stödet bygger på lärdomar från skolhuvudmän som arbetat med användarcentrering i sex steg enligt en metod från Innovationsguiden. Stödet innehåller grundläggande moment för respektive steg. Det kompletteras med tips från huvudmännen samt länkar till fördjupande texter och mallar i Innovationsguiden. Metoden passar både för övergripande utmaningar och mer konkreta problem.
Metodexempel: Elevers val till gymnasieskolan
I varje steg illustreras processen med ett metodexempel, där ett fingerat team arbetar med frågan om elevernas val till gymnasieskolan. Exemplet har sin grund i att många elever uttrycker att de är osäkra och känner sig otillräckligt förberedda inför gymnasievalet. Det fingerade teamet jobbar sig igenom de olika stegen utifrån exemplet.
Användarcentrerad skolutveckling
Tjänster och produkter som rör digitalisering i skolan blir ofta både dåliga och dyra. Om användarna i stället involveras i processen ökar i stället chanserna till ett bra resultat. I filmen berättar vi mer om användarcentrering och hur du kan använda det för att utveckla skolans verksamhet.
Filmen är cirka 2,5 minuter lång.
Målgrupp
Målgruppen för stödet är aktörer i skolan, till exempel skol- och utvecklingschefer, skolledare, it-strateger och lärare. Självklart kan även andra intresserade inom skolväsendet ta del av innehållet.
Om överenskommelsen
Stödmaterialet för användarcentrerad skolutveckling är ett resultat av SKR:s överenskommelse med regeringen om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Detta delprojekt omfattas av initiativ 12 i den nationella handlingsplanen #skolDigiplan.