Publicerad 22 maj 2023

Sista dagen att välja tjänstepensionsavtal är 31 maj

För att kunna ta del av det nya pensionsavtalet AKAP-KR och dess tilläggsavgifter behöver medarbetare göra ett aktivt val senast den 31 maj. Niclas Lindahl, förhandlare SKR, berättar om vad som händer om medarbetaren inte gör ett val samt vad arbetsgivare behöver tänka på.

Niclas Lindahl, förhandlare SKR

Niclas Lindahl, förhandlare SKR

Vad händer om den som inte hinner göra sitt val i tid vill flytta över till AKAP-KR?

– Den som inte gör ett aktivt val att byta till AKAP-KR kvarstår i det tidigare pensionsavtalet KAP-KL. Kommer man senare på att man vill byta till AKAP-KR går det att överenskomma med sin arbetsgivare om detta. Det som då ska observeras är att tilläggsavgifterna enligt AKAP-KR bara gäller för de som byter under valperioden.

Hur många personer omfattas av det nya pensionsvalet?

– Det är ca 125 000 personer som är i den grupp som ska göra ett val mellan AKAP-KR och KAP-KL. Majoriteten av de anställda har redan (utan val) gått över till det nya pensionsavtalet med de högre pensionsavgifterna.

Har du någon information om hur många personer som gjort ett pensionsval under valperioden?

– Vi får fortlöpande information om hur många som gjort ett aktivt val, och andelen av dessa som valt AKAP-KR. Vi tror att många väljer att vänta till slutet av valperioden. Det är ca 60 procent av de som hittills valt som valt att byta till AKAP-KR.

Vilken är den vanligaste frågan som arbetsgivare undrar över?

– Kan man ändra sitt val? Och där är svaret att det går inte. Och det framgår tydligt av informationen man möts av hos pensionsadministratörerna.

Har du något medskick till arbetsgivare?

– Det är viktigt att så många som möjligt gör ett aktivt val mellan KAP-KL och AKAP-KR. Vi ser därför gärna att arbetsgivare gör en påminnelse om valet, förslagsvis via intranätet eller liknande.

Informationsansvarig

  • Niclas Lindahl
    Förhandlare
  • Dena Akaber
    Kommunikatör

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef * (obligatorisk)
Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef


Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.