Publicerad 9 april 2024

Ledning, räddningstjänst och säkerhet

Leder och samordnar verksamhet inom räddningstjänsten. Leder och samordnar säkerhetsfrågor vad gäller personal, förtroendevalda, fastigheter samt socialt- och brottsförebyggande arbete.

Kompletterande ansvarskod är obligatorisk.

Kod

105510

Huvudområde

Ledningsarbete

Hänvisningar

För IT-säkerhet se 101014 Ledning, IT

Möjliga ansvarskoder

  • A
  • B
  • C
  • L

A

Chef direkt underställd alternativt ansvarig inför politisk styrelse eller nämnd. Förekommer endast under huvudområdet ledningsarbete.

Ansvar

Övergripande verksamhets-, ekonomi- och personalansvar.

Struktur för ansvarsnivåer

Högsta ansvarsnivån, är överställd B- och C-chefer.

B

Mellanchef som har både över- och underställda chefer. Kan vara ansvarig inför politisk nämnd. Kodas endast om både A-chef och C-chef finns och kan förekomma under samtliga huvudområden.

Ansvar

  • Verksamhets-, ekonomi- och personalansvar.
  • Övergripande ansvar inom sitt verksamhetsområde.

Struktur för ansvarsnivåer

  • Underställd A-chef. Kan även vara underställd annan B-chef.
  • Överställd C-chefer. Kan även vara överställd annan B-chef.

C

Första linjens chef. Bär det direkta personalansvaret gentemot medarbetare. Kan förekomma under samtliga huvudområden.

Ansvar

  • Verksamhets-, ekonomi- och personalansvar.
  • Övergripande ansvar inom sitt verksamhetsområde.

Struktur för ansvarsnivåer

  • Underställd A- eller B-chef.
  • Saknar underställda chefer med fullt ledningsansvar.

L

Annan ledningspersonal, arbetstagare med ett begränsat ledningsansvar. Kan förekomma under samtliga huvudområden.

Ansvar

Ansvarig för en eller två av de tre ansvarsområdena verksamhet, ekonomi och personal. Dock inte alla tre.

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef * (obligatorisk)
Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef


Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.