- Startsida
- Framtidens socialtjänst
- Kunskap och stöd
- Jämställd socialtjänst
- Jämställd ISU, utbildare
- Utbildningsmaterial, idé och upplägg
Utbildningsmaterial jämställdhetsintegrerad ISU– idé och upplägg
Här beskrivs alla delar samt förslag på upplägg inklusive material.
Utbildningens syfte
Syftet är att praktiskt testa individbaserad systematisk uppföljning (ISU) som verktyg för att utveckla socialtjänstens verksamhet. Deltagande förutsätter en frågeställning inom socialtjänsten att följa upp under utbildningen samt en beredskap att arbeta med planering och uppföljning innan och mellan tillfällena.
Utbildningen fokuserar på praktiskt arbete och erfarenhetsutbyte, men ger även en introduktion till Socialstyrelsens webbaserade verktyg för systematisk uppföljning; SUreg.
Målgrupper
Verksamhetsutvecklare, metodstödjare, processledare, chefer och medarbetare som vill bygga på sin kompetens att stödja och arbeta praktiskt med individbaserad systematisk uppföljning för att utveckla socialtjänstens verksamhet. Materialet kan användas för alla verksamhetsområden inom socialtjänsten.
Verksamheten identifierar frågeställning att arbeta med
Utbildningsmaterialet bygger på att medarbetare i verksamheten identifierar en fråga om målgruppen som de vill undersöka och följa upp genom ISU. Detta görs vanligtvis tillsammans med en chef, verksamhetsutvecklare eller metodstödjare.
Lokal anpassning
Erfarenheter i Västerbotten visar att utbildningens grundmaterial fungerat väl i olika utbildningssammanhang – när utbildning hållits på plats fysiskt eller digitalt och när de grupper som möts har olika bakgrundskunskaper, olika uppdrag och olika förutsättningar att arbeta med data, statistik och uppföljning. Men lokal anpassning i arbetet med ISU är central med tanke på olika kommuners varierande förutsättningar för arbetet.
Handledning och gemensamt lärande
De deltagare som går ISU-utbildning enligt detta upplägg har generellt sett begränsad erfarenhet av att arbeta med ISU. Det är därför värdefullt med en aktiv handledning, både under de gemensamma passen och i individuella handledningstillfällen mellan träffarna. Att få tid till eget arbete med handledning under utbildningsdagarna har visat sig vara det mest uppskattade. Anpassa efter de förutsättningar som finns, lyssna in det lokala och luta dig hellre mot den egen erfarenheten som utbildare än att riskera att bli för teoretisk.
Genom att ge verksamheterna utrymme att dela med sig av sina uppföljningar och gemensamt diskutera utmaningar och lösningar skapas förutsättningar för ett gemensamt lärande.
För att kunna förmedla kunskap pedagogiskt och korrekt, både under de teoretiska passen samt under de olika handledande delarna, krävs kompetens hos utbildarna. Det gäller både kunskap om ISU och arbete med jämställdhet och jämlikhet som integrerade frågor.
Det kan finns stora skillnader i förutsättningar i olika verksamheter. Skillnader kan finnas i tillgång till data och teoretisk och praktisk kunskap. Den eller de som utbildar behöver ha beredskap för att kunna hantera olika förutsättningar.
Materialet
Materialet består av denna handledning samt olika typer av mallar med färdigt innehåll som kan anpassas efter lokala behov.
Det är möjligt att använda hela eller delar av materialet och upplägget.
Utbildningen är fördelat på två utbildningstillfällen där teori blandas med praktiskt arbete med erbjudande om handledning mellan utbildningstillfällena.
- Utbildningsdag 1: En introduktion till uppföljning, ISU och jämställdhet. Arbete med att avgränsa och planera genomförandet av uppföljning och arbetet med registrering.
- Utbildningsdag 2: Introduktion till analys med fokus på processen att arbeta med uppföljningen. Arbete med analys samt presentation av resultat.
Tidsåtgång
Utbildningen är framtagen och har testats i ett upplägg där tillfällena för utbildningsdag 1 och 2 sträcker sig över en termin vilket är att rekommendera.
Det är bra att låta deltagarna få gott om tid på sig att arbeta under utbildningspassen och att det finns möjlighet att göra något vidare på hemmaplan inför tillfälle två.
Utvärderingar av utbildningen har visat att tid till eget arbete med handledning under utbildningsdagarna behövs.
Följ gärna upp med ett ytterligare tillfälle efter avslutad utbildning för att stötta långsiktighet.
Informationsansvarig
-
Love Nordenmark
Handläggare