- Startsida
- Framtidens socialtjänst
- Kunskap och stöd
- Jämställd socialtjänst
- Jämställd ISU, utbildare
- Utbildningsdag 2, jämställdhetsintegrering ISU
Utbildningsdag 2, jämställdhetsintegrering ISU
Den andra utbildningsdagen handlar om återblick på utbildningsdag 1 och att återigen arbeta praktiskt enskilt och tillsammans med sina resultat bland annat genom analys.
Mål med dagen
Den andra utbildningsdagen har tre syften; repetition av grunderna, ge utrymme för reflektion över hur uppföljningsarbetet har gått samt ge möjlighet till redovisning av resultat och att få träna på sammanställning, analys och presentation/återkoppling.
Deltagarna stöds i att inkludera jämställdhet och jämlikhet i analys med syfte att hitta vägar för att bidra till jämställda och jämlika levnadsvillkor.
Dagen är uppdelad i fyra pass med relativt korta genomgångar och mer tid för eget arbete.
Första passet – återblick
Det första passet innebär en återblick från första utbildningstillfället. Därefter ett avsnitt om att sammanställa resultat och hur analys kan genomföras. Jämställdhet beskrivs som en del av analysen.
Andra passet – praktiskt arbete med analys
Andra passet innebär praktiskt arbete med egna sammanställningar. Deltagarna ska analysera det egna underlaget och ha tid till reflektion.
Tredje passet – gemensam presentation
Det tredje passet har fokus på deltagarnas egna uppföljningar och presentation av resultat och de reflektioner som finns kring de egna och andras lokala uppföljningar.
Fjärde passet – planering av fortsatt arbete
Det fjärde och sista passet för dagen ägnas åt planering av arbetet med uppföljningen på hemmaplan.
Skapa grupper, handled och guida utifrån förutsättningar
Beroende på gruppstorlek kan det finns en poäng att dela upp deltagarna i mindre grupper. Ibland kan deltagarna stött på problem med sin uppföljning vilket kan göra det nödvändigt att använda dagen till att göra en omstart av sitt uppföljningsarbete.
Guida deltagarna under dagen till att göra genomtänkta slutsatser utifrån sin uppföljning. Ibland kan det vara lätt att dra för stora växlar på ett litet material eller övertolka antal och andelar. Hjälp deltagarna att ha ett kritiskt, nyfiket förhållningssätt och påminn om att uppföljning oftare ger upphov till nya intressanta frågor än svar.
Planera in en uppföljningsdag om behovet finns
Många gånger upplever deltagarna att de har ett för litet dataunderlag för verksamhetsutveckling därför kan det vara aktuellt att planera för en uppföljningsdag.
Material - exempel på program
Exempel på program för utbildningsdag 2 att skicka ut till deltagarna innan:
Exempel 4. Program utbildningsdag 2 ISU-utbildning (Word) Word, 74 kB.
Powerpointpresentation som innehåller förslag till upplägg för dag 2:
Exempel 5. PPT Utbildningsdag 2 ISU-utbildning (PPT) Powerpoint, 2 MB.
Informationsansvarig
-
Love Nordenmark
Handläggare