Publicerad 27 juni 2022

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

Jeanette Hedberg

– Omvärldsläget har medfört att vi tillsammans med de fackliga organisationerna såg ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. KB-avtalet är en av många pusselbitar i att stärka välfärdssektorns och Sveriges beredskapsförmåga, säger Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

– Vi är nöjda över att välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha kollektivavtalsvillkor som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger John Nilsson, förhandlingschef på Sobona.

Uppdateringen av avtalet för krigs- och beredskapstillstånd handlar främst om att även arbetsgivarorganisationen Sobona och fackförbundet Brandmännens Riksförbund omfattas av avtalet.

– Välfärdstjänster som sjukvård, räddningstjänst, skola, dricksvattenförsörjning, äldreomsorg, transporter av mat och människor är bärande delar i Sveriges totalförsvar. KB-avtalet reglerar arbetstider och arbetsvillkor för alla medarbetare som behöver fortsätta leverera välfärd även i händelse av krig, säger Jeanette Hedberg.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. KB-avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.

Läs vidare

Sakkunnig

Vincent Paciello Lundvall
Förhandlare

Informationsansvarig

• Helene Lindstrand
    Presschef

Kontaktformulär SKR

Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.