Förslaget om bakgrundskontroller är inte tillräckligt
SKR ansåg från början att utredningen om bakgrundskontroller borde ha breddats och den uppfattningen kvarstår. Det behövs fler verktyg för att motverka välfärdsbrottslighet och infiltration.
Idag har utredningen om utökade bakgrundskontroller i kommunerna, som utretts i ett snabbspår, överlämnats till justitieministern. Utredningen föreslår att kommuner ska kunna kontrollera personer som erbjuds anställning mot belastningsregistret och misstankeregistret i högre grad än vad som är möjligt idag – och att det ska finnas ett tydligt lagstöd för detta.
– Vi kommer nu att gå igenom förslagen och analysera vad de innebär för arbetsgivare och anställda i kommunerna. Det är bra att kommunerna får en ökad tydlighet kring när registerkontroller får göras och att fler verksamheter omfattas av lagstöd än vad som gäller idag. Förslagen ger fler möjligheter att kontrollera registerutdrag i känsliga verksamheter och att skyddet av utsatta grupper ökar. Men exakt hur får vi återkomma till, säger Tomas Björck, chef för arbetsrättssektionen på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Kommuner och regioner behöver fler verktyg
Utredningen lägger inga förslag kring kontroll av redan anställda, vilket många kommuner och regioner efterfrågat. SKR anser inte heller att utredningens förslag är tillräckligt för att stoppa infiltration från organiserad brottslighet, något som har ökat de senaste åren.
– Den som vill infiltrera verksamheter i kommuner eller regioner använder sig inte av personer som redan är dömda för brott. Ska samhällsviktig verksamhet kunna skyddas på ett kraftfullt sätt behövs fler verktyg. Det är en komplex fråga men många avvägningar, men vi tycker nog att utredaren tagit en väl försiktig väg. Glädjande då att ministern säger att regeringen vet att det behövs fler verktyg i lådan, säger Christina Kiernan, samordnare mot välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan på SKR.
SKR kommer nu att analysera betänkandet i sin helhet och återkommer med ett remissyttrande.
Läs vidare
Sakkunnig
Christina Kiernan
Samordnare
Tomas Björck
Sekrionschef