Bättre förutsättningar för hemtjänst i sommarstugan

Ett klargjort rättsläge och aviserade åtgärder från regeringshåll borgar för att kommunerna nästa sommar får ett enklare hemtjänstpussel att lägga.

När vi blickar tillbaka på den sommar som nu övergår i sensommar och höst, kan vi konstatera att de så kallade sommarkommunerna, det vill säga kommuner som under sommaren får en inflyttning av sommargäster med behov av hemtjänst eller omsorg, hade en tuff period också i år.

Detta kommer inte som en överraskning. När omsorgsbehoven stiger kraftigt samtidigt som ordinarie medarbetare ska ta ut välförtjänt semester och det är svårt att rekrytera vikarier uppstår ofrånkomligen en svårlöst situation.

Särskilt vissa kustkommuner får svårt att hitta personal och ordna en god arbetsmiljö för de som jobbar, vilket i förlängningen riskerar att gå ut över de äldres behov. Lägg till detta att många sommargäster flyttar till otillgängliga och omoderna sommarstugor – det gör inte hemtjänstmedarbetarnas vardag lättare.

Men till nästa sommar kan kommunerna ha fått bättre förutsättningar att möta dessa utmaningar.
I juni, inför semestern, kartlade SKR sommarkommunernas problem och presenterade dessa för äldreminister Anna Tenje (M), tillsammans med förslag på förbättringar.

Sommargästers hemtjänst en utmaning för vissa kommuner

Även om de problem som kommunerna lyfte i sig inte var någon nyhet, så tycks vår sammanställning ha haft effekt. För nu har regeringen gett Socialstyrelsen i uppdrag att utreda ersättningsmodellen till kommunerna och presentera sina förslag nästa vår – alltså innan nästa sommar.

Det är glädjande att regeringen lyssnat på kommunerna (och även att våra opinionsbildande och kunskapsspridande insatser ger resultat). För kommuner som Sotenäs, Båstad och Mörbylånga innebär det förhoppningsvis bättre förutsättningar inför nästa högsäsong.

Men med det sagt – det kommer inte att räcka med justeringar i ersättningsmodellen. Det huvudsakliga förslag som vi framförde till regeringen i juni var att det bör införas en tidsfrist för när den enskilde måste anmäla behov av hemtjänst i sommarbostaden. Detta skulle underlätta för kommunerna att planera för inflödet av sommargäster, så att de kan ordna både en god omsorg för den enskilde äldre och en bra arbetsmiljö för medarbetarna. Man skulle också behöva tittas på hur en mer träffsäker kostnadstäckning kan uppnås. Från SKR:s sida kommer vi under hösten att se över det stöd vi ger i ett cirkulär till både bosättningskommunerna och mottagarkommunerna där frågor som till exempel samråd mellan kommunerna regleras. Vi kommer också att följa upp hur sommarkommunerna upplevde att sommaren gick.

I juni kom för övrigt en annan, besläktad nyhet; Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att Ystads kommun handlade rätt som erbjöd en äldre person plats på särskilt boende i en angränsade kommun i stället, eftersom det var kö i den egna kommunen. Därmed har prejudikat skapats som kan öppna för mer avtalssamverkan kommuner emellan – det vill säga: det kommer att bli enklare för kommuner att samarbeta kring hjälpen för de med behov av äldreomsorg, hemtjänst och SÄBO, nu när de juridiska hindren för detta är undanröjda i och med HFD-domen. Det tjänar samtliga parter på.

Har vi allt detta på plats till nästa år kommer sommarkommunerna förhoppningsvis ha ett enklare pussel att lägga. Och de äldre med behov av hemtjänst kan tillbringa juni, juli och augusti i sommarstugan, även om den ligger på en bilfri ö eller avlägsen landsbygd.

Läs vidare

Skribent

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    900

    Regler för kommentarer

    Kommentarer som innehåller stötande innehåll, eller innehåll som inte alls har med ämnet att göra kommer att sorteras bort.

    Här är våra regler:

    • Kommentarerna ska hålla en god ton.
    • Kommentarer får inte innehålla hat eller hot
    • Kommentarerna ska vara kopplade till inlägget
    • Kommentarer riktade till andra aktörer/verksamheter kommer inte att publiceras.
    • Kommentarer får inte utgöra spam. Spam är när inlägg av samma typ återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal användare.

    Kontakta oss

    Kontaktformulär SKR








    Verifiering * (obligatorisk)
    Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

    Om bloggen

    Vi som bloggar här arbetar med frågor om social omsorg och stöd på SKR.

    Vi skriver aktuellt om äldreomsorg, barn och unga, missbruk och beroende, funktionshindersfrågor och annat inom socialtjänsten.

    Prenumeration

    Prenumerera

    Sök i bloggen