Mitt nyårslöfte till alla sexåringar
Alla vi som har jobbat eller jobbar i skolan vet att det riktiga nyåret infaller precis just nu. När skolan börjar igen. Höstterminen innebär ofta en känsla av nystart, nya möjligheter och förväntningar som tydligt markerar skolans viktiga uppdrag.
Särskilt förväntansfulla är alla de 115 000 sexåringar som med sina ryggsäckar och stora ögon är redo för sin allra första skoldag.
Skolan de möter nu kommer forma dem och skapa minnen som de ska bära med sig resten av livet. För en del kommer det vara kämpigt, och för andra kommer det gå lättare.
Om jag skulle kunna ge dem en sak, som jag är säker på skulle hjälpa dem alla, så är det ett löfte om att vi, i samhällsdebatten, talar väl och nyanserat om skolan.
Tala väl om skolan och ärligt om utmaningarna
Jag menar så klart inte att vi ska ägna oss åt kollektiv skönmålning, men jag bär på en frustration om den svepande kritik som i princip alltid omgärdar diskussionen om skolan. Det är klart att det finns en politisk och medial logik, men det skapar en känsla av hopplöshet. Jag är inte ensam om denna känsla. Det här är en av frågorna som SKR:s skolchefsnätverk, som representerar landets kommuner, har prioriterat att arbeta med tillsammans framöver. Svårt, men viktigt.
För vem vill jobba i skolan när allt beskrivs som kris och katastrof? Och vem känner tillit till att lämna sitt barn där?
Konsekvenserna av en onyanserad bild av skolan handlar dock inte bara om färre lärare och bristande tillit, utan också om risken att det fattas beslut om åtgärder som grundar sig på denna bild. Åtgärder som känns handlingskraftiga för stunden, men som inte kommer ge någon effekt utan snarare riskerar att rikta fokus och resurser från det som egentligen behövs.
Det är ingen tvekan om att vi har utmaningar. Att skapa en likvärdig skola av god kvalitet är den stora frågan och dit har vi långt kvar. Segregationens effekter behöver mötas. Vi måste arbeta för att säkra lärarbehörigheten i kommuner och skolor som ligger långt ifrån lärosäten med lärarutbildning. Det stora demografiska skiftet, där färre barn föds än någonsin, kommer påverka både förskolor och skolors verksamheter.
Men det finns så mycket som är bra och som vi ska vara stolta över. Det vet vi som arbetar i eller med skolan. Att debatten är onyanserad och bilden alltför mörk påverkar både engagemang, arbetsglädje och framtidshopp. Därför är jag helt övertygad om att vi måste börja prata om skolan som om sexåringarna lyssnade.
Lästips så här i skolstartstider:
”Tankevurpa att hävda att svenska skolan är kravlös” - DN Debatt
Skribent
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Regler för kommentarer
Kommentarer som innehåller stötande innehåll, eller innehåll som inte alls har med ämnet att göra kommer att sorteras bort.
Här är våra regler:
- Kommentarerna ska hålla en god ton.
- Kommentarer får inte innehålla hat eller hot
- Kommentarerna ska vara kopplade till inlägget
- Kommentarer riktade till andra aktörer/verksamheter kommer inte att publiceras.
- Kommentarer får inte utgöra spam. Spam är när inlägg av samma typ återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal användare.
Kommentarer